Een warme oproep naar de Stad Turnhout om meer te doen voor en rond holebi’s en transgenders!

Mijn reactie op het voorval van homogerelateerd geweld in de stad Turnhout: Het nieuwsbericht  van het Laatste nieuws vind je terug op de HLN website

Vandaag berichte het laatste nieuws over een geval van homo gerelateerd geweld in Turnhout aan de bus plaats van de warande afgelopen weekend. Onaanvaardbaar in de open en vrije samenleving waarin wij leven. Maar ook de stad Turnhout kan haar verantwoordelijkheid over dit thema meer nemen.

Als je de laatste jaren de initiatieven telt die de stad Turnhout heeft ondernomen om actief met het thema bezig te zijn, dan kan je deze op een paar handen tellen. Stad Turnhout was jaren geleden een  voorbeeld in Vlaanderen als het ging over een ver doorgedreven beleid om het thema zichtbaar te maken, de dialoog te faciliteren en acties te ondernemen.

Jammer genoeg moet ik vaststellen dat de stad Turnhout de laatste jaren steken laat vallen. Wanneer de enige 2 grote acties in 2017 bestaan uit een zichtbaarheidsactiviteit met het uithangen van de regenboogvlag op 17 mei* met daarbij een fotobooth in stadcampus Blairon. En de andere actie een toneelstuk is van een LGBTi** organisatie die werkt rond LGBTi’s met een migratie achtergrond. Dan kan je toch denken dat de stad Turnhout meer kon doen.

Persoonlijk raad ik de stad aan om veel meer in te zetten om de dialoog en het debat te faciliteren. Dit kan in scholen, sport verengingen, jeugdverenigingen, ouderenorganisaties, de socio-culturele sector, organisaties die werken met mensen uit een migratie achtergrond. Kortom met alle burgers in de stad! Of samen de stad maken zoals het bestuur dat graag zegt.

Zo kan de stad veel actiever aan de slag gaan via haar eigen stedelijke diensten bijvoorbeeld de bibliotheek, waar je activiteiten kan faciliteren zoals een lezing, workshops voor kinderen en jongeren,… . Waarom is geen leuke ludieke actie door bijvoorbeeld een voetbalmatch tussen een professionele voetbalploeg en een LGBT voetbalploeg  zoals Mechelen in 2011 of als gemeente voetballen tegen een LGBTi voetbalploeg zoals Boom in 2017.

“Versta me niet verkeerd, ik zeg niet dat dit voorval de schuld is van de stad Turnhout. Of dat de stad Turnhout dit had kunnen voorkomen” aldus Jeroen Vermeiren. “Maar je kan van een centrumstad toch verwachten dat ze toch actiever met dit thema bezig kunnen zijn”.

Daarom lanceer ik graag een oproep: “Stad Turnhout, een warme oproep: neem terug je verantwoordelijkheid als centrumstad, veroordeel dit met een krachtig signaal en werk een degelijk, maar dynamisch beleid op maat uit over dit thema!”

*17 mei : de internationale dag tegen homofobie en transfobie. Op deze dag hangt er overal in Vlaanderen een regenboogvlag aan het gemeente – of stadhuis.

** LGBT: Het letterwoord voor Lesbisch, Gay, Bi, Transgenders, Interseksuelen